محیط نرم افزار World Builder بازی جنرال
در این بخش با محیط نرم افزار World Builder بازی جنرال آشنا خواهیم شد و ابزار های آن را مورد بررسی قرار می دهیم، World Builder نرمافزاری است که توسط شرکت Electronic Arts برای طراحی و توسعه نقشههای سفارشی در بازیهای سری Command & Conquer Generals ارائه شده است. این ابزار به کاربران امکان میدهد نقشههای چندنفره و تکنفره با ویژگیهای دقیق و جزئیات بالا ایجاد کنند. محیط سهبعدی نرمافزار، دسترسی به ابزارهای مختلفی برای طراحی زمین، ایجاد بافتها، و قرار دادن اشیاء مانند ساختمانها، واحدهای نظامی و جادهها را فراهم میکند. ویژگیهای پیشرفتهای مانند اسکریپتنویسی برای تعریف رفتار هوش مصنوعی و ایجاد رویدادهای خاص در نقشه نیز از دیگر امکانات این نرمافزار هستند.
این نرمافزار برای طراحی نقشههای جذاب و تعاملی با تنظیمات گوناگون محیطی، مانند تغییر نورپردازی، ایجاد آبوهوا، و تنظیم زمان روز، طراحی شده است. کاربران میتوانند با استفاده از این ابزار، نقشههای خود را به صورت مستقیم در بازی آزمایش کرده و بهینهسازی کنند. World Builder با رابط کاربری ساده و الهامگرفته از نرمافزارهای طراحی گرافیکی، ابزاری مناسب برای علاقهمندان به طراحی نقشه و مودسازی در بازیهای استراتژیک محسوب میشود.
فهرست مطالب:
- نمایی از محیط نرم افزار
- نوار ابزار ها
- پنجره Object Properties
- منوی بالای نوار ابزار ها
- دفترچه راهنمای زبان اصلی
نمایی از محیط نرم افزار
هنگامی که نرم افزار را اجرا می کنید با یک پنجره ای مشابه تصویر پایین مواجه می شوید:
دقت داشته باشید که ما از نسخه WorldBuilder 2.3-2.7 استفاده می کنیم. شما باید این نرم افزار را به آخرین نسخه بروزرسانی کنید.
نوار ابزار ها
اگر دقت کرده باشید در قسمت بالای این نرم افزار ما یک نوار ابزار داریم که به ما امکان ویرایش و سفارشی سازی نقشه را می دهد، در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
فهرست ابزار ها:
- New: ایجاد یک نقشه جدید با تنظیم اندازه و ارتفاع اولیه زمین. برای شروع پروژههای جدید استفاده میشود.
- Open: باز کردن یک نقشه ذخیرهشده قبلی برای ویرایش مجدد.
- Save: ذخیره تغییرات اعمالشده روی نقشه فعلی.
- Cut: برش اشیاء یا مناطق نقشه و انتقال آنها به کلیپبورد برای استفاده در جای دیگر.
- Copy: کپی گرفتن از اشیاء یا مناطق نقشه برای استفاده مجدد در همان نقشه یا نقشههای دیگر.
- Paste: چسباندن محتویات کپی یا بریدهشده در مکان دلخواه روی نقشه.
- Ruler Tool: اندازهگیری فاصلهها و ابعاد در نقشه برای طراحی دقیق.
- Select and Move: انتخاب و جابهجایی اشیاء و اجزای نقشه.
- Lock Angle: قفل کردن زاویه دوربین برای جلوگیری از تغییر آن هنگام کار.
- Height Brush: تنظیم ارتفاع زمین برای ایجاد مناطق هموار یا مرتفع.
- Mound: افزایش ارتفاع زمین برای ایجاد تپهها و کوهها.
- Dig: کاهش ارتفاع زمین برای ایجاد رودخانهها یا درهها.
- Smooth Height: صاف کردن تغییرات ارتفاع زمین برای داشتن یک نمای طبیعیتر.
- Mesh Mold Tool: استفاده از قالبهای از پیش تعریفشده برای شکلدهی زمین.
- Water Tool: ایجاد مناطق آبی مانند دریاچهها و رودخانهها.
- Single Tile: اعمال بافت یا رنگ به یک مربع کوچک برای جزئیات دقیقتر.
- Large Tile: اعمال بافت به مناطق بزرگ برای طراحی سریعتر.
- Eyedropper: انتخاب بافتهای موجود در نقشه برای استفاده مجدد.
- Flood Fill: پر کردن کل نقشه یا یک منطقه با یک بافت خاص.
- Auto Edge Out: ترکیب و صاف کردن بافتها برای داشتن نمای غیرمسطح.
- Auto Edge in: ترکیب سه بافت مختلف برای ایجاد جزئیات بیشتر.
- Blend Single Edge: ترکیب دقیقتر و جزئیتر بین بافتها.
- Place Object: قرار دادن اشیاء مانند ساختمانها، وسایل نقلیه و درختان روی نقشه.
- Road: طراحی جادهها و پلها برای ایجاد مسیرهای قابل عبور.
- Grove: اضافه کردن تعداد زیادی درخت یا بوته در یک منطقه مشخص.
- Ramp: ایجاد مسیرهای شیبدار برای اتصال مناطق مرتفع و مسطح.
- Add Scorchmarks: افزودن آثار سوختگی یا ضربه روی زمین.
- Fence: ایجاد خطوط مستقیم از اشیاء مانند حصارها.
- Build List Tool: مدیریت فهرست ساخت واحدها یا اشیاء در نقشه.
- Waypoint Tool: اضافه کردن نقاط راهنما برای مسیر حرکت واحدها.
- Polygon Tool: ایجاد مناطق چندضلعی برای تعریف مناطق خاص در نقشه.
- Border Tool: تعریف مرزهای نقشه برای کنترل محدوده آن.
- Edit Scripts: نوشتن یا ویرایش اسکریپتها برای تعریف رفتارها و رویدادها در نقشه.
- Edit Teams: تنظیم تیمهای مختلف برای بازیکنان و هوش مصنوعی.
- About: نمایش اطلاعات نسخه نرمافزار World Builder.
پنجره Object Properties
پنجره Object Properties در نرمافزار World Builder برای نمایش و ویرایش ویژگیها و تنظیمات اشیاء موجود در نقشه استفاده میشود. این پنجره به شما امکان میدهد تا جزئیات دقیقتری از هر شیء را مشاهده کرده و تغییر دهید. اشیاء میتوانند شامل ساختمانها، واحدها، درختان، جادهها و دیگر عناصری باشند که در نقشه قرار میدهید.
زمانی که یک شیء را انتخاب میکنید، پنجره Object Properties به طور خودکار ویژگیهای آن شیء را نمایش میدهد. این ویژگیها شامل مواردی مانند موقعیت (مختصات X, Y, Z)، اندازه، چرخش، نوع بافت و حتی ویژگیهای خاص مرتبط با بازی میشوند. به عنوان مثال، برای یک ساختمان، میتوانید ویژگیهایی مانند سطح جانبی (HP)، نوع منبعی که تولید میکند، یا اینکه آیا میتواند مورد حمله قرار گیرد یا خیر را تنظیم کنید. علاوه بر این، در این پنجره میتوانید اسکریپتها یا رفتارهای خاصی را که به اشیاء مربوط میشوند نیز تغییر دهید.
پنجره Object Properties ابزار مهمی است زیرا به شما این امکان را میدهد تا به طور دقیق و مؤثر محیط بازی خود را شخصیسازی کنید و تجربهای منحصر به فرد برای بازیکنان بسازید. این پنجره همچنین در زمانهای طراحی و تست بسیار مفید است، زیرا به شما اجازه میدهد که تغییرات را به صورت زنده مشاهده کرده و در صورت نیاز به اصلاحات فوری دسترسی داشته باشید.
فهرست تنظیمات اشیاء:
- گروه General
- Name: نامی است که به شیء یا واحد در نقشه داده میشود و برای شناسایی آن استفاده میشود.
- Team: گروهی است که یک شیء یا واحد به آن تعلق دارد، که معمولاً برای تخصیص واحدها به تیمهای مختلف بازیکنان یا هوش مصنوعی در بازی استفاده میشود.
- گروه Logical
- Initial Health %: درصد سلامت اولیه یک واحد یا ساختمان است که در ابتدای بازی تعیین میشود.
- Max HP: حداکثر سلامت که یک واحد یا ساختمان میتواند داشته باشد.
- Aggressiveness: سطح تهاجمی بودن یک واحد، که تعیین میکند چقدر تمایل دارد به دشمن حمله کند.
- Veterancy: سطح تجربه یک واحد که میتواند مزایای خاصی مانند افزایش قدرت و دفاع را ارائه دهد.
- Enabled: مشخص میکند که آیا واحد یا ساختمان فعال است و قابل استفاده میباشد یا خیر.
- Unsellable: اگر فعال باشد، این ویژگی نشان میدهد که واحد یا ساختمان قابل فروش نیست.
- Targetable: مشخص میکند که آیا واحد یا ساختمان میتواند هدف حمله قرار گیرد.
- Indestructible: اگر فعال باشد، این ویژگی باعث میشود واحد یا ساختمان غیرقابل تخریب باشد.
- AI Recruitable: مشخص میکند که آیا هوش مصنوعی میتواند این واحد یا ساختمان را برای استفاده در نقشه استخدام کند.
- Powered: نشان میدهد که آیا واحد یا ساختمان نیاز به منبع انرژی برای عملکرد دارد.
- Selectable: مشخص میکند که آیا واحد یا ساختمان میتواند توسط بازیکن انتخاب شود یا خیر.
- گروه Distance
- Stopping: فاصلهای است که یک واحد یا وسیله نقلیه برای توقف کامل خود پس از رسیدن به مقصد طی میکند.
- Targeting: فاصلهای است که یک واحد برای شلیک به هدف خود باید از آن هدف فاصله داشته باشد.
- Shroud: فاصلهای است که تعیین میکند یک واحد یا ساختمان برای کشف و نمایش محیط اطرافش نیاز به دید از طریق “پرده ابهام” (Shroud) دارد.
- گروه Visual
- XY Pos: موقعیت افقی (X و Y) یک واحد یا شیء در نقشه، که تعیین میکند در کجا قرار دارد.
- Z: ارتفاع یک واحد یا شیء در نقشه، که موقعیت عمودی آن را مشخص میکند.
- Weather: شرایط آب و هوایی که بر روی نقشه تأثیر میگذارد و میتواند تأثیرات بصری و گیمپلی ایجاد کند (مثلاً باران یا طوفان).
- Angle: زاویهای که یک واحد یا شیء نسبت به جهت خاصی دارد، معمولاً برای تعیین چرخش یا جهت نگاه آن.
- Time: زمان بازی یا زمان روز در نقشه که ممکن است بر شرایط نوری، ظاهر محیط و رفتار واحدها تأثیر بگذارد.
- گروه Sound
- Attached Sound: صدای خاصی که به یک واحد یا شیء متصل شده است و در زمانهای مختلف پخش میشود.
- Customize: تنظیمات سفارشی برای صدای متصل به یک واحد یا شیء، مانند تغییرات در ویژگیهای صدا.
- Enabled: مشخص میکند که آیا صدای متصل به واحد یا شیء فعال و پخش خواهد شد یا خیر.
- Looping: تعیین میکند که آیا صدا به طور مداوم پخش خواهد شد (حلقهزنی) یا فقط یکبار پخش میشود.
- Loop Count: تعداد دفعاتی که صدا باید به طور مداوم پخش شود قبل از اینکه متوقف شود.
- Priority: اولویت پخش صدا در بازی، که مشخص میکند کدام صدا باید در صورت بروز چندین صدا همزمان پخش شود.
- Volume: میزان بلندی صدای متصل به واحد یا شیء.
- Min Volume: حداقل حجم صدای قابل پخش، که میتواند تعیین کند صدا در فاصلههای دورتر چقدر ضعیف شود.
- Min Range: حداقل فاصلهای که از آن نقطه صدا قابل شنیدن است.
- Max Range: حداکثر فاصلهای که صدا از آن فاصله قابل شنیدن خواهد بود.
- گروه Pre-built upgrades: این بخش به ارتقاهایی اشاره دارد که به طور پیشفرض یا از قبل برای یک واحد یا ساختمان در نقشه تعریف شدهاند. این ارتقاها میتوانند شامل ویژگیهایی مانند افزایش قدرت، سرعت، یا تواناییهای ویژه باشند که به صورت خودکار در دسترس قرار میگیرند و معمولاً بدون نیاز به انجام دستی از سوی بازیکن فعال میشوند.
منوی بالای نوار ابزار ها
منوی بالای نوار ابزار در نرمافزار World Builder شامل مجموعهای از گزینهها و دستورات است که به کاربران اجازه میدهند تا به راحتی ابزارها و تنظیمات مختلف را مدیریت کنند. این منو شامل چندین بخش اصلی است که کاربردهای مختلفی دارند. در زیر توضیحات هر بخش آورده شده است:
- منوی File
- New: ایجاد یک نقشه جدید با تنظیمات اولیه مانند اندازه و ارتفاع زمین.
- Open: باز کردن یک نقشه ذخیرهشده برای ویرایش مجدد.
- Close: بستن نقشه جاری و بازگشت به صفحه اصلی نرمافزار.
- Save: ذخیره تغییرات اعمالشده بر روی نقشه فعلی.
- Save as: ذخیره نقشه با نام جدید یا در محل متفاوت.
- Resize: تغییر اندازه نقشه و اضافه کردن یا حذف بخشهای اضافی از آن.
- Dump Map To File: خروجی گرفتن از اطلاعات نقشه به یک فایل متنی برای اشکالزدایی.
- Exit: بستن نرمافزار و خروج از برنامه.
- منوی Edit
- Undo: بازگشت به آخرین تغییرات انجامشده در نقشه.
- Redo: انجام دوباره تغییرات لغو شده.
- Cut: برش اشیاء یا مناطق انتخابشده و قرار دادن آنها در کلیپبورد.
- Copy: کپی کردن اشیاء یا مناطق انتخابشده برای استفاده مجدد.
- Paste: چسباندن اشیاء یا مناطق کپیشده یا بریدهشده.
- Delete: حذف اشیاء یا مناطق انتخابشده از نقشه.
- Select Duplicate Objects: انتخاب اشیاء تکراری که به صورت همپوشانی در نقشه قرار دارند.
- Select Objects w/bad teams: انتخاب اشیاء بدون تیم تخصیصیافته که میتوانند مشکلاتی در نقشه ایجاد کنند.
- Select Similar: انتخاب تمام اشیاء مشابه شیء انتخابی بر اساس نوع آن.
- Select Macrotexture…: انتخاب بافت پسزمینه نقشه برای ویرایش.
- Replace Selected…: جایگزین کردن اشیاء انتخابشده با یک شیء جدید از کتابخانه.
- Pick Constraint: انتخاب محدودیت برای ابزارهای انتخابی مانند انتخاب فقط یک نوع خاص از اشیاء.
- Anything: انتخاب تمامی انواع اشیاء بدون محدودیت.
- Buildings: انتخاب فقط ساختمانها در نقشه.
- Infantry: انتخاب فقط واحدهای پیادهنظام در نقشه.
- Vehicles: انتخاب فقط وسایل نقلیه در نقشه.
- Shrubbery: انتخاب فقط بوتهها و گیاهان در نقشه.
- Props: انتخاب فقط اشیاء دکوراتیو یا غیرنظامی در نقشه.
- Natural: انتخاب فقط عناصر طبیعی مانند درختان یا سنگها.
- Debris: انتخاب فقط آوارها و بقایای باقیمانده از تخریبها.
- Waypoints & Areas: انتخاب فقط نقاط راهنما و مناطق مشخصشده در نقشه.
- Roads: انتخاب فقط جادهها و مسیرهای حملونقل در نقشه.
- Sounds: انتخاب فقط منابع صوتی موجود در نقشه.
- Scripts…: دسترسی به ویرایش و مدیریت اسکریپتهای نقشه برای کنترل رفتارها و رویدادها.
- Global Light Options: تنظیمات نورپردازی جهانی برای تغییر ظاهر نقشه از نظر روشنایی و سایهها.
- Camera Options: تنظیمات زاویه و حرکت دوربین برای مشاهده بهتر نقشه.
- Edit Shadows…: ویرایش شدت و ویژگیهای سایهها در نقشه برای ایجاد جلوههای نوری خاص.
- Edit Map Settings…: ویرایش تنظیمات اصلی نقشه مانند نام، توضیحات و زمان روز.
- Edit Teams…: ویرایش تیمهای مختلف بازی و تنظیمات واحدها و تیمها برای هر بازیکن.
- Edit Player List…: ویرایش لیست بازیکنان، تخصیص تیمها و واحدهای مختلف به هر بازیکن.
- منوی View
- Show Terrain: نمایش یا پنهان کردن تغییرات در سطح زمین نقشه.
- Show Object Icons: نمایش یا پنهان کردن آیکونهای اشیاء برای شناسایی سریعتر آنها.
- Show Waypoints: نمایش نقاط راهنمایی که برای مسیر حرکت واحدها تعیین شدهاند.
- Show Trigger Areas: نمایش نواحی محرک که به اسکریپتها یا رویدادهای خاص مرتبط هستند.
- Show Shadows: نمایش یا پنهان کردن سایهها روی اشیاء و زمین.
- Show Lables: نمایش برچسبها یا نامهای اشیاء و نقاط مختلف نقشه.
- Show Objects: نمایش یا پنهان کردن اشیاء موجود در نقشه.
- Show Bounding Boxes: نمایش جعبههای مرزی اطراف اشیاء برای مشخص کردن ابعاد آنها.
- Show Sight Ranges: نمایش محدوده دید واحدها یا اشیاء برای تعیین دید آنها.
- Show Weapon Ranges: نمایش محدودهای که واحدها میتوانند به آن شلیک کنند.
- Show Garrisoned: نمایش پرچمها یا نمادهایی که نشاندهنده اشیائی هستند که توسط یک تیم یا واحد اشغال شدهاند.
- Show Map Boundaries: نمایش مرزهای نقشه برای مشخص کردن محدوده قابل استفاده.
- Show Letterbox: نمایش نوارهای حاشیهای (Letterbox) برای ایجاد جلوه بصری خاص.
- Show Sound Flags: نمایش علائم مربوط به منابع صوتی در نقشه.
- Show Sound Circles: نمایش دایرههای تأثیر صدا بر روی نقشه.
- Highlight Test Art: هایلایت کردن و نمایش آثار آزمایشی در نقشه.
- Show Impassable Areas: نمایش مناطق غیرقابل عبور برای واحدها.
- Impassable Area Options…: تنظیمات مربوط به ویژگیهای مناطق غیرقابل عبور.
- Show All of 3d Map: نمایش کل نقشه به صورت سهبعدی برای دیدن تمام بخشهای آن.
- Partial Map Size: تنظیم اندازه ناحیه نمایشی نقشه برای بهینهسازی عملکرد.
- Show Wireframe 3D View: نمایش نقشه به صورت فریموایر سهبعدی برای دیدن ساختار نقشه.
- Show From Top Down View: نمایش نقشه از نمای بالا برای مشاهده بهتر چینش اشیاء.
- Show 3-Way Blends in White: نمایش نواحی که بافتهای سهطرفه در آنها به کار رفته است.
- Show Clouds: نمایش ابرها برای ایجاد جلوههای آب و هوایی.
- Show Soft Water: نمایش نواحی آب با لبههای نرمتر برای ایجاد جلوههای طبیعیتر.
- Show Macrotexture: نمایش بافت پسزمینه اصلی نقشه.
- Change Time of Day: تغییر زمان روز برای تأثیرگذاری بر نورپردازی و محیط نقشه.
- Snap to Grid: فعالسازی تنظیم خودکار قرارگیری اشیاء بر اساس شبکه زیرین نقشه.
- Show Brush Feedback: نمایش بازخورد قلم ابزار برای اعمال تغییرات به نقشه.
- Reload Textures: بارگذاری مجدد بافتها برای اصلاح مشکلات بافتی.
- Toolbar: نمایش یا پنهان کردن نوار ابزار برای دسترسی به ابزارهای مختلف.
- Status Bar: نمایش یا پنهان کردن نوار وضعیت که اطلاعات مهمی مانند مختصات و وضعیت نمایش داده میشود.
- Layers List: نمایش لیست لایهها برای مدیریت و کنترل نمایش اشیاء در لایههای مختلف نقشه.
- منوی Window
- Reset Window Positions: بازنشانی موقعیت پنجرهها به تنظیمات پیشفرض خود.
- منوی Texture Sizing
- Map Cliff Textures: تنظیمات خاص برای بافتهای صخرهای که بر روی سطوح شیبدار یا تپهها اعمال میشوند.
- Remove Cliff Tex Mapping: حذف نقشهبرداری بافتهای صخرهای از سطوح شیبدار برای بهبود ظاهر یا عملکرد.
- Optimize tiles and blend tiles: بهینهسازی بافتها و ترکیب آنها برای کاهش حجم دادهها و بهبود عملکرد نقشه.
- Remap Textures…: تغییر بافتهای استفادهشده در نقشه و جایگزینی آنها با بافتهای جدید.
- Texture Sizing Info…: نمایش اطلاعات مربوط به اندازه و فضای اشغالشده توسط بافتها در نقشه.
- Tile 4×4: تنظیم اندازه قلم بافت به ۴x۴ سلول برای نقشههای دقیقتر و کوچکتر.
- Tile 6×6: تنظیم اندازه قلم بافت به ۶x۶ سلول برای پوشش مناطق بزرگتر با بافتها.
- Tile 8×8: تنظیم اندازه قلم بافت به ۸x۸ سلول برای استفاده از بافتهای بزرگتر در مناطق وسیع.
- منوی Validation
- Generate Report: تولید گزارشی از مشکلات یا خطاهای موجود در نقشه، مانند تنظیمات نادرست یا نقایص در ساختار نقشه.
- Fix Teams: اصلاح تیمها و تنظیمات مرتبط با واحدها یا اشیاء که ممکن است در نقشه به درستی پیکربندی نشده باشند.
- منوی Hotkeys: به شما این امکان را میدهد که میانبرهای صفحهکلید را مشاهده و تنظیم کنید.
دفترچه راهنمای زبان اصلی
همچنین شما می توانید با مطالعه این دفترچه راهنما که البته به زبان انگلیسی هست جزئیات بیشتری را مطالعه کنید، در این بخش تلاش کردیم تا به طور کامل محیط نرم افزار World Builder را برای شما شرح بدهیم، این می تواند یک شروع خوب برای آموزش نقشه سازی در بازی جنرال باشد، موفق باشید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟