ویژگی تصویر

ورودی ها در Java

  /  Java   /  ورودی ها در جاوا
بنر تبلیغاتی الف
زبان برنامه نویسی Java (جاوا)

در این بخش به بررسی ورودی ها در جاوا می پردازیم، جاوا به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا، امکانات گسترده‌ای برای مدیریت و دریافت ورودی از کاربران فراهم می‌کند. توانایی دریافت داده از کاربران بخش مهمی از توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی است، چرا که این قابلیت به برنامه اجازه می‌دهد تا با کاربر تعامل داشته باشد و داده‌های مورد نیاز را از آن‌ها بگیرد.

در برنامه‌نویسی جاوا، روش‌های مختلفی برای دریافت ورودی وجود دارد؛ از روش‌های ساده‌ای مانند استفاده از کلاس Scanner برای داده‌های متنی و عددی گرفته تا روش‌های پیچیده‌تر مانند دریافت ورودی از فایل‌ها یا شبکه. هدف این مقاله بررسی تمامی این روش‌ها به صورت جامع و دقیق است تا شما به درک کاملی از این قابلیت در جاوا دست یابید.

۱. دریافت ورودی با استفاده از کلاس Scanner

کلاس Scanner یکی از پرکاربردترین ابزارها برای دریافت ورودی از کاربر در جاوا است. این کلاس در پکیج java.util قرار دارد و قابلیت خواندن داده‌ها از منابع مختلف مانند کنسول (صفحه‌کلید)، فایل و … را فراهم می‌کند.

نحوه استفاده از Scanner

ابتدا باید شیء‌ای از کلاس Scanner ایجاد کنید و آن را به منبع ورودی متصل نمایید. برای مثال، برای دریافت داده از کنسول، از System.in استفاده می‌کنیم:

تماشا در حالت تمام صفحه

توضیح کد:

  1. ایمپورت کلاس Scanner: این کلاس در پکیج java.util قرار دارد و باید پیش از استفاده آن را ایمپورت کنید.
  2. ایجاد شیء Scanner: با استفاده از new Scanner(System.in)، شیء‌ای ایجاد می‌کنیم که ورودی را از کنسول دریافت می‌کند.
  3. متد nextLine: برای خواندن یک خط کامل از ورودی استفاده می‌شود.

روش‌های دیگر Scanner

کلاس Scanner قابلیت خواندن انواع داده‌ها مانند اعداد صحیح، اعداد اعشاری و کلمات را فراهم می‌کند:

  • nextInt() برای دریافت اعداد صحیح.
  • nextDouble() برای دریافت اعداد اعشاری.
  • next() برای دریافت یک کلمه.

۲. دریافت ورودی از آرگومان‌های خط فرمان

در جاوا می‌توانید داده‌های ورودی را از طریق آرگومان‌های خط فرمان دریافت کنید. این روش برای برنامه‌هایی مفید است که نیاز دارند بدون تعامل مستقیم با کاربر اجرا شوند.

نمونه کد:

تماشا در حالت تمام صفحه

توضیح کد:

  1. آرایه args: تمامی آرگومان‌های خط فرمان به صورت رشته در این آرایه ذخیره می‌شوند.
  2. بررسی طول آرایه: برای اطمینان از اینکه آرگومانی وارد شده است.

۳. دریافت ورودی از فایل

کلاس Scanner علاوه بر دریافت ورودی از کنسول، می‌تواند داده‌ها را از فایل‌ها نیز بخواند. برای این کار کافی است مسیر فایل را به عنوان ورودی به Scanner بدهید.

نمونه کد:

تماشا در حالت تمام صفحه

توضیح کد:

  1. ایجاد فایل: یک شیء از کلاس File برای اشاره به فایل ورودی ایجاد می‌کنیم.
  2. خواندن داده‌ها: از scanner.hasNextLine() برای خواندن خطوط فایل استفاده می‌شود.
  3. مدیریت استثناها: اگر فایل پیدا نشود، یک استثنا از نوع FileNotFoundException ایجاد می‌شود.

۴. دریافت ورودی با استفاده از BufferedReader

کلاس BufferedReader یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد برای دریافت ورودی در جاوا است. این کلاس برای خواندن داده‌ها با عملکرد بهتر طراحی شده است.

نمونه کد:

تماشا در حالت تمام صفحه

توضیح کد:

  1. InputStreamReader: برای دریافت داده‌ها از ورودی استاندارد استفاده می‌شود.
  2. BufferedReader: یک لایه‌ی بافر برای افزایش کارایی اضافه می‌کند.
  3. متد readLine: برای خواندن یک خط از ورودی استفاده می‌شود.

۵. تفاوت Scanner و BufferedReader

ویژگیScannerBufferedReader
سهولت استفادهساده‌تر و کاربرپسندترپیچیده‌تر اما کارآمدتر
عملکردمناسب برای ورودی‌های کوچکبهتر برای ورودی‌های بزرگ
مدیریت داده‌هاپشتیبانی از انواع داده‌هافقط رشته‌ها را می‌خواند

در جاوا، ابزارهای متنوعی برای دریافت ورودی وجود دارد که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند. از Scanner برای پروژه‌های ساده و سریع گرفته تا BufferedReader برای پروژه‌های پیشرفته‌تر و با کارایی بالا. انتخاب ابزار مناسب به نیاز پروژه و حجم داده‌های ورودی بستگی دارد. یادگیری و تسلط بر این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا برنامه‌هایی کارآمد و حرفه‌ای‌تر ایجاد کنید.

منابع

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

خیر
بله
بنر تبلیغاتی ج