
عملگر ها در پایتون
در این بخش به بررسی عملگر ها در پایتون می پردازیم، از عملگر ها برای انجام یکسری عملیات محاسبه ای و مقایسه ای روی مقادیر و متغیر ها استفاده می کنیم.
مثال
در اینجا از عملگر +
برای جمع دو عدد استفاده می کنیم:
print(10 + 5)
خروجی عدد 15 خواهد بود.
پایتون عملگر ها را به گروه های زیر تقسیم می کند:
- عملگر های حسابی
- عملگر های انتسابی
- عملگر های مقایسه
- عملگر های منطقی
- عملگر های خاص
- عملگر های عضویت
- عملگر های بیتی
عملگر های حسابی در پایتون
از عملگر های حسابی برای مقادیر عددی و انجام اعمال ریاضی روی آنها استفاده می شود.
عملگر | نام | مثال |
---|---|---|
+ | جمع | x + y |
– | تفریق | x - y |
* | ضرب | x * y |
/ | تقسیم | x / y |
% | باقیمانده | x % y |
** | به توان رساندن | x ** y |
// | تقسیم، پاسخ یک عدد صحیح و غیر اعشاری خواهد بود. | x // y |
عملگر های انتسابی در پایتون
از عملگرهای انتساب برای تخصیص مقادیر به متغیرها استفاده می شود:
عملگر | مثال | مشابه |
---|---|---|
= | x = 5 | x = 5 |
+= | x += 3 | x = x + 3 |
-= | x -= 3 | x = x - 3 |
*= | x *= 3 | x = x * 3 |
/= | x /= 3 | x = x / 3 |
%= | x %= 3 | x = x % 3 |
//= | x //= 3 | x = x // 3 |
**= | x **= 3 | x = x ** 3 |
&= | x &= 3 | x = x & 3 |
|= | x |= 3 | x = x | 3 |
^= | x ^= 3 | x = x ^ 3 |
>>= | x >>= 3 | x = x >> 3 |
<<= | x <<= 3 | x = x << 3 |
عملگر های مقایسه در پایتون
از عملگرهای مقایسه برای مقایسه دو مقدار استفاده می شوند:
عملگر | نام | مثال |
---|---|---|
== | برابر | x == y |
!= | نابرابر | x != y |
> | بزرگتر از | x > y |
< | کوچکتر از | x < y |
>= | بزرگتر یا مساوی با | x >= y |
<= | کوچکتر یا مساوی با | x <= y |
عملگر های منطقی در پایتون
از عملگر های منطقی برای ترکیب یک یا چند عبارت شرطی استفاده می شود:
عملگر | توضیحات | مثال |
---|---|---|
and | اگر هر دو عبارت درست باشند، True را برمیگرداند | x < 5 and x < 10 |
or | اگر یکی از گزاره ها درست باشد، True را برمی گرداند | x < 5 or x < 4 |
not | نتیجه را معکوس می کند، اگر نتیجه درست باشد، False را برمی گرداند | not(x < 5 and x < 10) |
عملگر های خاص در پایتون
عملگر | توضیحات | مثال |
---|---|---|
is | اگر دو متغیر از یک شئ باشند مقدار True را برمی گرداند. | x is y |
is not | اگر هر دو متغیر از یک شئ همسان نباشند مقدار True را برمی گرداند. | x is not y |
عملگر های عضویت در پایتون
از عملگر های عضویت برای بررسی اینکه آیا یک مقدار در یک شئ استفاده شده است، استفاده می شود:
عملگر | توضیحات | مثال |
---|---|---|
in | اگر دنباله ای با مقدار مشخص شده در شئ وجود داشته باشد True را برمی گرداند. | x in y |
not in | اگر دنباله ای با مقدار مشخص شده در شئ وجود نداشته باشد True را برمی گرداند. | x not in y |
عملگر های بیتی در پایتون
از عملگرهای بیتی برای مقایسه اعداد (باینری) استفاده می شود:
عملگر | نام | توضیحات |
---|---|---|
& | AND | اگر هر دو بیت 1 باشند، هر بیت را روی 1 تنظیم می کند. |
| | OR | اگر یکی از دو بیت 1 باشد، هر بیت را روی 1 تنظیم می کند. |
^ | XOR | اگر فقط یکی از دو بیت 1 باشد، هر بیت را روی 1 تنظیم می کند. |
~ | NOT | همه بیت ها را معکوس می کند. |
<< | Zero fill left shift | با فشار دادن صفرها از سمت راست به سمت چپ جابهجا شوید و اجازه دهید قسمتهای چپ پایین بیایند. |
>> | Signed right shift | با فشار دادن کپی هایی از سمت چپ ترین بیت از سمت چپ به سمت راست حرکت دهید و اجازه دهید سمت راست ترین بیت ها بیفتند. |
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
راه شاد كردن ديگران (اخلاق خانواده)
و درود خدا بر او، فرمود: اى كميل خانواده ات را فرمان ده كه روزها در به دست آوردن بزرگوارى، و شب ها در رفع نياز خفتگان بكوشند.
سوگند به خدايى كه تمام صداها را مى شنود، هر كس دلى را شاد كند، خداوند از آن شادى لطفى براى او قرار دهد كه به هنگام مصيبت چون آب زلالى بر او باريدن گرفته و تلخى مصيبت را بزدايد چنان كه شتر غريبه را از چراگاه دور سازند.
حکمت 257 نهج البلاغه