عملگر ها در پایتون
در این بخش به بررسی عملگر ها در پایتون می پردازیم، از عملگر ها برای انجام یکسری عملیات محاسبه ای و مقایسه ای روی مقادیر و متغیر ها استفاده می کنیم.
مثال
در اینجا از عملگر +
برای جمع دو عدد استفاده می کنیم:
print(10 + 5)
خروجی عدد 15 خواهد بود.
پایتون عملگر ها را به گروه های زیر تقسیم می کند:
- عملگر های حسابی
- عملگر های انتسابی
- عملگر های مقایسه
- عملگر های منطقی
- عملگر های خاص
- عملگر های عضویت
- عملگر های بیتی
عملگر های حسابی در پایتون
از عملگر های حسابی برای مقادیر عددی و انجام اعمال ریاضی روی آنها استفاده می شود.
عملگر | نام | مثال |
---|---|---|
+ | جمع | x + y |
– | تفریق | x - y |
* | ضرب | x * y |
/ | تقسیم | x / y |
% | باقیمانده | x % y |
** | به توان رساندن | x ** y |
// | تقسیم، پاسخ یک عدد صحیح و غیر اعشاری خواهد بود. | x // y |
عملگر های انتسابی در پایتون
از عملگرهای انتساب برای تخصیص مقادیر به متغیرها استفاده می شود:
عملگر | مثال | مشابه |
---|---|---|
= | x = 5 | x = 5 |
+= | x += 3 | x = x + 3 |
-= | x -= 3 | x = x - 3 |
*= | x *= 3 | x = x * 3 |
/= | x /= 3 | x = x / 3 |
%= | x %= 3 | x = x % 3 |
//= | x //= 3 | x = x // 3 |
**= | x **= 3 | x = x ** 3 |
&= | x &= 3 | x = x & 3 |
|= | x |= 3 | x = x | 3 |
^= | x ^= 3 | x = x ^ 3 |
>>= | x >>= 3 | x = x >> 3 |
<<= | x <<= 3 | x = x << 3 |
عملگر های مقایسه در پایتون
از عملگرهای مقایسه برای مقایسه دو مقدار استفاده می شوند:
عملگر | نام | مثال |
---|---|---|
== | برابر | x == y |
!= | نابرابر | x != y |
> | بزرگتر از | x > y |
< | کوچکتر از | x < y |
>= | بزرگتر یا مساوی با | x >= y |
<= | کوچکتر یا مساوی با | x <= y |
عملگر های منطقی در پایتون
از عملگر های منطقی برای ترکیب یک یا چند عبارت شرطی استفاده می شود:
عملگر | توضیحات | مثال |
---|---|---|
and | اگر هر دو عبارت درست باشند، True را برمیگرداند | x < 5 and x < 10 |
or | اگر یکی از گزاره ها درست باشد، True را برمی گرداند | x < 5 or x < 4 |
not | نتیجه را معکوس می کند، اگر نتیجه درست باشد، False را برمی گرداند | not(x < 5 and x < 10) |
عملگر های خاص در پایتون
عملگر | توضیحات | مثال |
---|---|---|
is | اگر دو متغیر از یک شئ باشند مقدار True را برمی گرداند. | x is y |
is not | اگر هر دو متغیر از یک شئ همسان نباشند مقدار True را برمی گرداند. | x is not y |
عملگر های عضویت در پایتون
از عملگر های عضویت برای بررسی اینکه آیا یک مقدار در یک شئ استفاده شده است، استفاده می شود:
عملگر | توضیحات | مثال |
---|---|---|
in | اگر دنباله ای با مقدار مشخص شده در شئ وجود داشته باشد True را برمی گرداند. | x in y |
not in | اگر دنباله ای با مقدار مشخص شده در شئ وجود نداشته باشد True را برمی گرداند. | x not in y |
عملگر های بیتی در پایتون
از عملگرهای بیتی برای مقایسه اعداد (باینری) استفاده می شود:
عملگر | نام | توضیحات |
---|---|---|
& | AND | اگر هر دو بیت 1 باشند، هر بیت را روی 1 تنظیم می کند. |
| | OR | اگر یکی از دو بیت 1 باشد، هر بیت را روی 1 تنظیم می کند. |
^ | XOR | اگر فقط یکی از دو بیت 1 باشد، هر بیت را روی 1 تنظیم می کند. |
~ | NOT | همه بیت ها را معکوس می کند. |
<< | Zero fill left shift | با فشار دادن صفرها از سمت راست به سمت چپ جابهجا شوید و اجازه دهید قسمتهای چپ پایین بیایند. |
>> | Signed right shift | با فشار دادن کپی هایی از سمت چپ ترین بیت از سمت چپ به سمت راست حرکت دهید و اجازه دهید سمت راست ترین بیت ها بیفتند. |
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟