کار با فایل ها در پایتون
در این بخش به بررسی کار با فایل ها در پایتون می پردازیم، مدیریت فایل ها در پایتون یکی از مهم ترین بخش های یک پروژه است.
زبان برنامه نویسی پایتون تعدادی تابع برای ایجاد، خواندن، ویرایش و حذف فایل ها دارد.
مدیریت فایل ها در پایتون
یکی از مهم ترین توابع کلیدی برای کار با فایل ها در پایتون تابع open()
است.
تابع open()
در پایتون دو پارامتر دارد: نام فایل و حالت.
چهار روش برای بازکردن یک فایل وجود دارد، مواردی که اینجا ذکر شده مقدار های پارامتر حالت است:
"r"
– مقدار پیش فرض است و برای خواندن یک فایل استفاده می شود. (در صورت عدم وجود فایل خطا می دهد)"a"
– فایلی را برای الحاق باز می کند، در صورت عدم وجود فایل آن را ایجاد می کند."w"
– فایلی را برای نوشتن/ویرایش باز می کند، در صورت عدم وجود فایل آن را ایجاد می کند."x"
– فایل مشخص شده را ایجاد می کند، اگر فایل وجود داشته باشد یک خطا برمی گرداند.
علاوه بر همه اینها می توانید مشخص کنید که فایل به صورت باینری یا متنی مدیریت شود:
"t"
– مقدار پیش فرض است برای حالت متنی."b"
– برای حالت باینری.
سینتکس
به عنوان مثال برای باز کردن یک فایل و خواندن محتوای آن تنها باید نام فایل را مشخص کنید:
f = open("demofile.txt")
کد های بالا مشابه این است:
f = open("demofile.txt", "rt")
با توجه به اینکه "r"
برای خواندن و "t"
برای مدیریت فایل به صورت متنی می باشد و مقادیر پیش فرض هستند نیازی به تعریف آنها داخل تابع نیست.
نکته: اگر فایل وجود نداشته باشد با خطا مواجه خواهید شد.
سایر مطالب مرتبط با این آموزش:
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟