تابع SUBSTR در SQL
با استفاده از تابع SUBSTR در SQL می توانیم یک بخش مشخصی از رشته اصلی خود را استخراج کنیم.
مثال
SELECT SUBSTR("SQL Tutorial", 5, 3) AS ExtractString;
خروجی
ExtractString |
Tut |
توجه: همچنین توابع SUBSTRING()
و MID()
همانند تابع SUBSTR()
عمل میکنند و مشابه یکدیگر هستند.
نحوه استفاده از تابع SUBSTR در SQL
SUBSTR(string, start, length)
یا
SUBSTR(string FROM start FOR length)
مقادیر پارامتر ها
پارامتر | توضیحات |
---|---|
string | رشته اصلی برای استخراج را مشخص میکند ، استفاده از این پارامتر ضروری می باشد |
start | موقعیت مکانی شروع را برای استخراج رشته انتخاب می کند ، اعداد می توانند مثبت یا منفی باشند ، اگر عدد مثبت باشد فرایند استخراج از آغاز رشته صورت میگیرد و اگر عدد منفی باشد فرایند استخراج از آخر رشته انجام می شود همچنین استفاده از این پارامتر اجباری است |
length | تعداد کاراکتر هایی که باید از آغاز شروع رشته استخراج شود را مشخص می کند اگر هیچ مقداری را مشخص نکنید تمامی رشته را بعد از نقطه شروع استخراج می کند ، استفاده از این پارامتر اختیاری است |
توضیحات بیشتر به زبان ساده: پارامتر start
میاد یک عدد از شما میگیره بعد به همون اندازه دونه دونه کاراکتر های رشته اصلی شما رو میشموره تا برسه به نقطه شروع که همون عدد شما هست ، بعد از اون به تعداد طول مشخص شده در پارامتر length
میره جلو و رشته ها رو استخراج میکنه ، به همین راحتی !
اطلاعات فنی
پشتیبانی شده در MySQL 4.0
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
آخرین سؤالات انجمن برای SQL:
كميل بن زياد مى گويد: امام دست مرا گرفت، و به سوى قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پردردى كشيد و فرمود:
1. اقسام مردم (مردم شناسی)(1)
اى كميل بن زياد اين قلب ها بسان ظرفهايى هستند، كه بهترين آنها، فراگيرترين آنهاست، پس آنچه را مى گويم نگاه دار:
مردم سه دسته اند، دانشمند الهى، و آموزنده اى بر راه رستگارى، و پشّه هاى دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردان، كه به دنبال هر سر و صدايى مى روند، و با وزش هر بادى حركت مى كنند، نه از روشنايى دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند.
2. ارزش هاى والاى دانش
اى كميل: دانش بهتر از مال است، زيرا علم، نگهبان تو است، و مال را تو بايد نگهبان باشى مال با بخشش كاستى پذيرد امّا علم با بخشش فزونى گيرد، و مقام و شخصيّتى كه با مال به دست آمده با نابودى مال، نابود مى گردد.
اى كميل بن زياد شناخت علم راستين (علم الهى) آيينى است كه با آن پاداش داده مى شود، و انسان در دوران زندگى با آن خدا را اطاعت مى كند، و پس از مرگ، نام نيكو به يادگار گذارد. دانش فرمانروا، و مال فرمانبر است.
3. ارزش دانشمندان
اى كميل ثروت اندوزان بى تقوا مرده گرچه به ظاهر زنده اند، امّا دانشمندان، تا دنيا برقرار است زنده اند، بدن هايشان گرچه در زمين پنهان امّا ياد آنان در دل ها هميشه زنده است.
4. اقسام دانش پژوهان
بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانى انباشته است، اى كاش كسانى را مى يافتم كه مى توانستند آن را بياموزند آرى تيز هوشانى مى يابم امّا مورد اعتماد نمى باشند، دين را وسيله دنيا قرار داده، و با نعمت هاى خدا بر بندگان، و با برهان هاى الهى بر دوستان خدا فخر مى فروشند.
يا گروهى كه تسليم حاملان حق مى باشند امّا ژرف انديشى لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اوّلين شبهه اى، شك و ترديد در دلشان ريشه مى زند پس نه آنها، و نه اينها، سزاوار آموختن دانش هاى فراوان من نمى باشند.
يا فرد ديگرى كه سخت در پى لذّت بوده، و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزى حرص مى ورزد، هيچ كدام از آنان نمى توانند از دين پاسدارى كنند، و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند، و چنين است كه دانش با مرگ دارندگان دانش مى ميرد.
5. ويژگى هاى رهبران الهى
آرى خداوند زمين هيچ گاه از حجّت الهى خالى نيست، كه براى خدا با برهان روشن قيام كند، يا آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان، تا حجّت خدا باطل نشود، و نشانه هايشان از ميان نرود.
تعدادشان چقدر و در كجا هستند؟ به خدا سوگند كه تعدادشان اندك ولى نزد خدا بزرگ مقدارند، كه خدا به وسيله آنان حجّت ها و نشانه هاى خود را نگاه مى دارد، تا به كسانى كه همانندشان هستند بسپارد، و در دل هاى آنان بكارد، آنان كه دانش، نور حقيقت بينى را بر قلبشان تابيده، و روح يقين را دريافته اند، كه آنچه را خوشگذاران ها دشوار مى شمارند، آسان گرفتند، و با آنچه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند أنس گرفتند.
در دنيا با بدن هايى زندگى مى كنند، كه ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است، آنان جانشينان خدا در زمين، و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند. آه، آه، چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم كميل هر گاه خواستى باز گرد.
- اشاره به علم اتنولوژی Ethnology (قوم شناسی، مردم شناسی) که به شناخت قبایل گوناگون با روانشناسی حاکم بر آنان می پردازد.